Improved system performance for automotive exhaust cleaning

2011

Med introduktionen af de såkaldte Euro 5 (allerede effektueret) og kommende Euro 6 (nye typer personbiler fra 1. september 2014, nye personbiler og varebiler dog fra 1.september 2015) samt 6+ (6b og c, forventet fra 2017) standarder i Europa og med de tilsvarende CARB standarder i USA har der åbnet sig et marked for ny teknologi til såkaldt ’after-treatment, eller efterbehandling, af udstødningsgasserne fra dieselbiler.

Den foretrukne metode der er valgt, er en som allerede igennem en lang årrække har fungeret på diverse kuldrevne kraftvarmeværker, nemlig selektiv katalytisk reduktion af NOx (SCR, eller de-NOx) med ammoniak. Den af Amminex udviklede AdAmmine teknologi, og af Bosch udviklede AdBlue (urinstof) teknologi, er to mulige metoder, der på sikker vis kan levere ammoniak til SCR reaktionen. Den væsentligste forskel imellem de to produkter er, at hvor AdBlue er en væskeformig vandig opløsning af urinstof, der først skal forstøves og så undergå en termisk dekomponering samt hydrolyse før det spaltes til ammoniak, er AdAmmine i stand til at levere gasformig ammoniak uden sidereaktioner, blot ved termisk aktivering af materialet.

Udfører/hovedansøger AMMINEX EMISSIONS TECHNOLOGY A/S
Øvrige samarbejdspartnere -
Projektets samlede budget DKK 1.756.236,00
Bevillingsstørrelse tildelt DKK 878.118,00