Kampagne: Gør det let at spise bælgfrugter (Gør det let)

2023

Omstillingen til en mere planterig kost kræver store adfærdsændringer, særligt hvis vi skal følge kostrådene og øge indtaget fra de nuværende 5g til de anbefalede 100g bælgfrugter om dagen.

Undersøgelser viser, at mange gerne vil spise mere bæredygtigt. 23% vil gerne spise flere bælgfrugter af hensyn til klimaet, men der er fortsat kød i fem af ugens aftensmåltider og kun bælgfrugter i et. Barriererne er fx madkultur, vaner, smag, manglende kompetencer og dårlige erfaringer. Ønsket om at spise mere planterigt udfordres af konkurrerende hensyn i indkøbssituationen.

En omstilling kræver, at det opleves let og attraktivt at ændre vaner, både i køkkenet og i supermarkedet. Forandringer mod en mere planterig kost er indtil videre primært sket blandt de mest madinteresserede. Den brede befolknings madvaner har flyttet sig mindre. Der er behov for en målrettet og langsigtet kampagneindsats rettet mod de mange danskere, der mangler overskud og kompetencer til at ændre adfærd. På baggrund af erfaringer fra tidligere forbrugerkampagner vurderer FBRT, at effekten vil øges betydeligt gennem samarbejde med detailhandlen, så forbrugernes motivation kan omsættes til handling i indkøbssituationen.

Udfører/hovedansøger Forbrugerrådet
Øvrige samarbejdspartnere Ingen øvrige samarbejdspartnere
Projektets samlede budget DKK 3.590.375
Bevillingsstørrelse tildelt DKK 3.590.375