Skibstrafikken er i dag reguleret mht. deres luftbårne emissioner efter IMO’s (Internationale Maritime Organisation) resolution anført i MARPOL Annex VI. Denne sætter grænser for SOx og NOx og vil på sigt også opstille grænser for udledning af partikler. SOx er reguleret på brændstoffet. Der er sat en grænse for, hvor meget svovl skibsbrændstoffet må indeholde, hvilket bevirker, at alle skibe skal overholde kravet, såvel eksisterende som nybyggerier. Rederne må dog benytte sig af en ækvivalent teknologi for at opnå samme reduktioner. Ækvivalent teknologi kan være en SOx skrubber. På NOx-området er det motorens alder og dermed skibets køllægningstidspunkt, som sætter en begrænsning på, hvor meget NOx den må udlede. En ny motor må således udlede mindre NOx end en ældre. For at opnå de krav en årgang 2016 motor sættes overfor i ECA (Emission Control Area), er det nødvendigt for motorproducenterne at koble motoren med yderlige NOx reducerende teknologi så som EGR (Exhaust Gas Recirculation) eller SCR (Selective Catalytic Reduction).