Udvikling og demonstration af et modulopbygget varmegenvindings- og skrubbeanlæg til reduktion af SOx, PM, CO2 og NOx

2008

Nye regler fra IMO betyder at skibe i fremtiden må vælge mellem at sejle på lav svovlholdigt olie eller rense udstødningsgassen for svovldioxid.

De mest restriktive regler bliver inden for såkaldte emissions kontrollerede områder(ECA), hvor der ikke tillades højere svovludledning end svarende til 0,1 %svovl i brændstoffet fra 2015. På globalt plan skal svovludledningen reduceres svarende til 0,5 % svovl i brændstoffet fra 2020. Tung brændselsolie indeholder typisk omkring 2-4 % svovl, hvorfor en betydelig rensning af udstødningsgassen er nødvendig. Der er generelt stor bekymring for udbuddet og dermed prisudvikling på destillat olie, når de nye regler træder i kraft. Såkaldt skrubning er en lovende metode til at rense udstødningsgassen for svovldioxid. Metoden vil have en betydelig lavere total CO2 emission i forhold til at anvende lav svovlholdigt olie, idet en afsvovling på et olieraffinaderi er meget energikrævende og omkostningsfuld. Metoden har endvidere den fordel, at den udover at fjerne svovldioxiden, også fjerner størstedelen af motorens sodpartikler.

Projektet består i forsøg med et kombineret skrubber- og varmegenvindingssystem installeret efter en skibsmotor. Arbejdet er et samarbejde mellem Aalborg Industries, MAN Diesel, Alfa Laval, og Miljøstyrelsen.

Udfører/hovedansøger ALFA LAVAL AALBORG A/S
Øvrige samarbejdspartnere ALFA LAVAL AALBORG A/S
MAN Energy Solutions, filial af MAN Energy Solutions SE, TYSKLAND
Projektets samlede budget DKK 5.956.000,00
Bevillingsstørrelse tildelt DKK 1.084.106,00