Retrofit af brændselsventiler til reduktion af luftforurening fra skibsdieselmotorer i service

2008

Projektet indgår som et af initiativerne i handlingsplanen for renere skibsfart der er udarbejdet i forbindelse med Partnerskabet for Renere Skibsfart mellem Miljøstyrelsen og Danmarks Rederiforening.

Opgradering af brændstofventiler på motorer installeret på skibe rummer et stort potentiale for reduktion af røggasemissioner. Projektet omfatter alle aspekter for introduktion af en opgradering, herefter kaldet et retrofit, fra udarbejdelsen af den nødvendige internationalt gældende lovgivning til udvikling af brændstofventilerne, samt afprøvning og dokumentation af deres effekt. Når et retrofit er udviklet og godkendt, er det obligatorisk at installere det på alle relevante motorer. I den Internationale Maritime Organisation, IMO, udarbejdes retningslinjer og lovgivning for international skibsfart. Den seneste revision af emissionslovgivningen omfatter lovgivning til regulering af NOx emissioner på motorer, der ikke hidtil ikke har været dækket, og er installeret på skibe fra perioden 1990 til 1999. Ejeren af et skib fra denne periode er forpligtet til at opgradere sin motor, hvis der findes en godkendt metode til at reducere NOx emissionerne til samme niveau som for motorer bygget i perioden 2000 til 2010, en såkaldt Approved Method.

Udfører/hovedansøger MAN Energy Solutions, filial af MAN Energy Solutions SE, TYSKLAND
Øvrige samarbejdspartnere MAN Energy Solutions, filial af MAN Energy Solutions SE, TYSKLAND
Projektets samlede budget DKK 1.234.000,00
Bevillingsstørrelse tildelt DKK 617.000,00